fbpx

Tips om te groeien op Instagram

Hieronder heeft SocialGram  speciaal voor jou een opsomming van de beste manieren op je Instagram account te laten groeien!

 

Optimaliseer je bio

 

Haal het meeste uit de maximaal 150 te gebruiken tekens. Je Instagram bio vertelt potentiële volgers wie je bent, waar je over gaat, en welke actie je hoopt dat mensen zullen ondernemen na het bezoeken van je profiel.

Je Instagram bio moet het volgende bevatten:

– Een duidelijke beschrijving van wat je doet

– Een vleugje van je persoonlijkheid

– Een oproep tot actie (shop, lees meer, neem contact op, etc.)

– Een link

Je in-bio link is je enige klikbare link op Instagram, dus gebruik hem verstandig. Sommige bedrijven nemen een standaardlink naar hun website op, terwijl anderen deze regelmatig wijzigen om recente berichten weer te geven. Maar als je het jezelf makkelijker wilt maken, maak dan gebruik van link-in-bio tools zoals Shop Grid waarmee je van één link een catalogus van links kunt maken.

 

 

Vind het beste moment om te posten op Instagram

 

 

Merk je op dat we niet hebben gezegd: zoek het beste moment om te posten op Instagram? De waarheid is dat er geen universeel antwoord is voor wanneer je moet posten op Instagram om het grootste aantal mensen te bereiken. Maar er zijn manieren om de ideale tijden voor je volgers te achterhalen.

 

Ten eerste, gebruik Instagram Insights om erachter te komen wanneer je publiek online is. Tik op de knop “Inzichten” van je Instagram-bedrijfsprofiel, scroll naar “Je publiek” en tik vervolgens op “Alles zien”. Scroll van daaruit naar de onderkant om de meest actieve tijden van je publiek te vinden.

 

Instagram Insights helpt je om het beste tijdstip voor je post te vinden.

 

Je moet ook bedenken wanneer je content het meest relevant zal zijn. Een stap-voor-stap receptvideo kan bijvoorbeeld beter presteren buiten werktijden omdat mensen dan waarschijnlijk aan het koken zijn. Een post over een koffieshop daarentegen doet het misschien goed rond 14.00 uur, wanneer mensen een middagdipje hebben. Experimenteer met verschillende tijdstippen van posten en volg de betrokkenheid.

 

Post consequent

 

Uit een onderzoek uit 2021 onder 14 branches blijkt dat bedrijven gemiddeld vier Instagram posts per week delen. Maar wij raden aan om minstens één keer per dag te posten.  Merken die in een regelmatige flow raken met Instagram posts zien meestal de beste resultaten. Volgens een onderzoek van Tailwind winnen profielen die dagelijks posten sneller Instagram volgers dan profielen die minder vaak posten.

 

Met de algoritmische tijdlijn van Instagram is consistentie een belangrijk element om je posts gezien te krijgen. Als je posts regelmatig worden gedeeld en een goede betrokkenheid krijgen, zal het algoritme van Instagram je posts waarschijnlijk bovenaan de feeds van je volgers tonen.

 

Natuurlijk is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit. Vaker posten betekent niet noodzakelijk een hogere engagement. Concentreer je op het maken van inhoud die je doelgroep aanspreekt.

 

Met de planningstools van Instagram kun je consequent berichten plaatsen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je elke dag rechtstreeks vanuit de app berichten plaatst.

 

 

 

 

Leer hoe het algoritme van Instagram werkt

 

Veel Instagram-gebruikers raakten aanvankelijk in paniek over de overstap van een chronologische feed naar de gerangschikte tijdlijn. Sinds de verandering wordt de gemiddelde post echter door 50% meer volgers gezien dan voorheen. Vergeet dus om te leren hoe je het Instagram-algoritme kunt verslaan. Richt je in plaats daarvan op het leren hoe je het systeem in je voordeel kunt gebruiken.

 

Er zijn zes factoren die bepalen wat er op ieders tijdlijn verschijnt: interesse, tijdigheid, relatie, frequentie, volgen en gebruik.

 

Hier is een snelle opsomming van waar elk van deze factoren naar verwijst:

  1. Interesse: Hoezeer Instagram denkt dat een persoon de post leuk zal vinden op basis van eerdere activiteit
  2. Actualiteit: Hoe recent de post is
  3. Relatie: Accounts waarmee een persoon zich op regelmatige basis inlaat
  4. Frequentie: Hoe vaak een persoon de Instagram app gebruikt
  5. Volgen: Posts van de accounts die een persoon volgt
  6. Gebruik: Hoeveel tijd een persoon op Instagram doorbrengt

 

Het algoritme van Instagram is erop gericht om de beste content voor elke individuele gebruiker naar boven te halen. Dus, hoewel zes afzonderlijke factoren misschien veel lijken om je zorgen over te maken, is het beste wat je kunt doen consistente inhoud van hoge kwaliteit creëren.

 

Experimenteer met verschillende soorten content

 

Instagram is zo veel meer dan foto’s. In de loop der jaren heeft de app vele manieren geïntroduceerd om content te delen op het platform. Mixen met verschillende contenttypes is een van de beste manieren om meer volgers te krijgen op Instagram, omdat het je de kans geeft om een breder scala aan mensen te bereiken en met hen in contact te komen.

 

Onthoud: Het algoritme kijkt naar interesse en streeft ernaar om mensen de inhoudstypen te laten zien waar ze het vaakst interactie mee hebben. Dus als een persoon vaker Instagram Reels leuk vindt en erop reageert dan andere posttypes, zullen ze waarschijnlijk meer Reels in hun Instagram-feed zien. Als een andere persoon echter vaker interactie heeft met carrouselposts, zullen ze meer van dat type content in hun tijdlijn zien.

 

Elk type content heeft voordelen. Instagram Reels hebben bijvoorbeeld een streepje voor omdat ze het nieuwste contenttype zijn en Instagram altijd nieuwe functies lanceert. Sinds de lancering van Instagram Reels in 2020 heeft de app de Reels-knop verplaatst naar de middenpositie in de menubalk en Reels groter laten lijken dan fotoposts op de Explore-pagina. Als je bedenkt dat 200 miljoen mensen elke dag de Explore-pagina bekijken, kan dat extra visuele onroerend goed een groot verschil maken in hoeveel mensen je bereikt.

 

Instagram TV (IGTV) video’s verschijnen ook 4x groter dan foto’s op de Explore pagina. En, aangezien IGTV video’s tot 60 minuten lang kunnen zijn, is dit type content ideaal voor long-form video.

 

Instagram Reels en IGTV nemen meer onroerend goed in op de Instagram Explore pagina.

 

Instagram Stories verdwijnen na 24 uur, maar ze hebben ook hun voordelen. Zevenenvijftig procent van de merken is van mening dat Instagram Stories “enigszins effectief” of “zeer effectief” zijn als onderdeel van hun social media-strategie. Bovendien kun je, als je een geverifieerd account of minstens 10.000 volgers hebt, Instagram Swipe Up-links aan Stories toevoegen om verkeer naar specifieke pagina’s te leiden.

 

Carrouselposts – een reeks van maximaal 10 afbeeldingen/video’s in één post – hebben de hoogste engagementpercentages van alle posttypes. Denk aan carrousels als een mini-verhaal of een teaser voor een langer inhoudsartikel, zoals een blog. U kunt gebruik maken van tekst afbeeldingen, foto’s, video, of een mix van alles in een thematische post.

 

DLC Anxiety gebruikt een carrouselpost om uit te leggen hoe je angstige gedachten kunt herkaderen.

 

In de war door alle argumenten voor verschillende post types? Mensen vinden leuk wat ze leuk vinden. Dus, hoewel studies je kunnen vertellen wat de gemiddelde engagement rate is voor elk type content of kunnen pleiten voor de een boven de ander, is de beste strategie om een verscheidenheid te gebruiken. Door je Instagram-inhoud te mixen, kun je mensen met verschillende voorkeuren bereiken, en dat grotere bereik helpt je om je Instagram-volgers een boost te geven.

 

 

 

 

Vind je merkstijl en creëer unieke content

 

Mensen volgen je bedrijf niet op sociale media om verkooppraatjes te zien. Ze volgen je merk omdat ze genieten van je persoonlijkheid en de inhoud die je creëert.

 

Wat voor het ene bedrijf werkt, is misschien niet geschikt voor jouw merk, zelfs niet als je in dezelfde branche zit. Bijvoorbeeld, Juggling Daisies Hobby Farm en Such and Such Farm beschouwen zichzelf beide als unieke boerderijen. Bij Juggling Daises draait alles om leuke verhalen, schattige foto’s en gezonde inhoud. Ondertussen heeft Such and Such Farm een meer ruwe stijl met scheldwoorden en humor.

 

Foutloos publiceren. Moeiteloos analyseren. Authentiek engageren.

 

Vraag jezelf af wat je wilt dat je toon is. Grappig? Informatief? Speels? Cynisch? Je persoonlijkheid moet ook weerspiegelen waar je gepassioneerd over bent. Such and Such Farm gelooft in duurzaam geteelde producten, dus veel van hun Instagram posts gaan over hun landbouwmethoden. Welke onderwerpen behandel jij met je Instagram-inhoud? Alles wat je deelt op je zakelijke account moet de persoonlijkheid en overtuigingen van je merk uitstralen.

 

Juggling Daisies laat zijn unieke persoonlijkheid zien in zijn bio en in Instagram-posts.

 

Beschouw je bedrijfsaccount als een persoon. Ontwerp een persoonlijkheid voor de account en stel richtlijnen voor branding op, zodat je consistent kunt blijven. Richtlijnen voor branding moeten notities bevatten over toon, stijl en waarden, samen met de kleuren en lettertypen van je merk.

 

Schrijf geweldige bijschriften

 

Mooie foto’s trekken de aandacht van mensen – goede Instagram-bijschriften houden die aandacht vast. Bijschriften geven je de kans om meer context of details te geven over de foto of video die je deelt. Bovendien kan het gebruik van trefwoorden in bijschriften je helpen om in de zoekresultaten van de app te verschijnen.

 

Bijschriften op Instagram kunnen maximaal 2200 tekens bevatten. Natuurlijk hoeft niet elk bijschrift te lezen als een blogpost. Speel met verschillende lengtes. Sommige foto’s zijn goed te combineren met een kort, grappig bijschrift met een paar emoji’s, terwijl andere misschien gebaat zijn bij iets langer en meer beschouwend.

 

De gemiddelde lengte van Instagram-bijschriften neemt toe, maar de meeste merken komen nog steeds niet in de buurt van de limiet van 2.200 tekens. In 2020 zal het gemiddelde naar verwachting 405 tekens zijn, tegen 142 in 2016.

 

OnlineDrea gebruikt zowel korte als lange bijschriften op Instagram.

 

Dus, wanneer ga je voor lang, en wanneer houd je het simpel? Er is geen harde regel. Net als met content types, is het, het beste om het door elkaar te mixen. Kijk maar eens naar deze twee posts van Andréa Jones van OnlineDrea. Het ene bericht heeft een kort bijschrift, terwijl het andere bericht je specifiek naar het bijschrift verwijst voor een langere uitleg.

 

Onderzoek en gebruik hashtags

 

We hebben het op de blog al veel over hashtags gehad, maar het lijkt erop dat ze nergens op sociale media belangrijker zijn dan op Instagram. De juiste hashtags kunnen je afbeelding blootstellen aan een groot en gericht publiek, en Instagram-gebruikers lijken geen hashtag-moeheid te krijgen op dezelfde manier als ze dat op andere netwerken zouden krijgen.

 

Begin met het vinden van hashtags die je doelgroep zouden aanspreken. Gratis Instagram-tools zoals Display Purposes en AutoHash helpen je bij het vinden van relevante hashtags voor je Instagram-posts. Met Display Purposes hoef je bijvoorbeeld alleen maar een paar woorden over je afbeelding in te typen, en het zal je de beste hashtags aanraden om te gebruiken.

 

Als je meer Instagram-volgers wilt krijgen, zijn hashtags essentieel. Het gebruik van hashtags maakt je content vindbaar via zoekopdrachten of filtering wanneer mensen op dezelfde hashtag van een andere post tikken. Mensen kunnen zelfs hun favoriete hashtags volgen, zodat topcontent met die hashtag in hun Instagram-tijdlijn verschijnt.

 

Instagram staat tot 30 hashtags per post toe, maar voeg geen extra’s toe alleen om de 30 te halen. TrackMaven raadt negen hashtags aan voor maximale betrokkenheid. Zorg er wel voor dat je niet steeds dezelfde negen hashtags gebruikt. Groepeer in plaats daarvan je favoriete hashtags per categorie, zodat je snel een paar relevante hashtags aan elke post kunt toevoegen.

Welkom bij