Tiktok is booming: zo zet je het platform efficiënt in als online marketingstrategie – 10 tips

Ben jij al actief op TikTok? Grote kans van wel, want nu iedereen steeds meer thuis zit slaat de verveling toe, en wat gaan we dan doen? Juist! Een TikTok account aanmaken. Jip, we kunnen er niet meer omheen: TikTok is booming. Hoewel het platform eerst nog gezien werd als een SnapChat 2.0, wat alleen interessant werd bevonden door een doelgroep onder de 18 jaar, werd in de periode van thuisisolatie het tegendeel bewezen. Iedereen is massaal aan het ‘TikTokken’ geslagen. Van Nederlandse influencers tot Hollywood celebrities.

Er is echter een groep die nog ontbreekt op het nieuwe videoplatform: bedrijven, met name Nederlandse bedrijven. En dat terwijl er veel kansen liggen op het platform. In dit artikel leg ik je alles uit over het platform en hoe je dit als bedrijf in kunt zetten in je marketingstrategie.

 

TikTok, wat is dat?

Voor het geval dat de naam TikTok je niets zegt: het is simpel gezegd een platform waarop gebruikers korte, grappige video’s plaatsen. En kleine side note,TikTok is op dit moment het snelst groeiende platform ter wereld. Het begon onder de naam Musical.ly, met de intentie om gebruikers op een originele manier liedjes te laten playbacken. Inmiddels gaat het veel verder dan dat en vliegen de meest uiteenlopende challenges je om de oren op het platform. Maar ook tips, danschoreografieën en DIY’s doen er de ronde.

De TikTok Doelgroep

Hoewel TikTok al weken in de top 3 van populairste apps in de Nederlandse Google Play Store staat, blijft het voor veel mensen en bedrijven een onbekend gebied. Het voelt een beetje als buiten je comfortzone treden, maar vernieuwing en innovatie ook op het gebied van Social Media is goed voor je bedrijf en merk. Veel bedrijven denken dat TikTok alleen maar wordt gebruikt door dansende tieners tussen de 10 en 19 jaar, maar dit is allang niet meer zo. In Nederland zijn er ruim 1 miljoen TikTok gebruikers actief, waarbij het grootste deel nog wel tieners zijn maar ook een groot deel jongvolwassene de app aan het uitproberen zijn. Er wordt verwacht dat dit aantal gebruikers de komende tijd alleen nog maar meer zal gaan stijgen. Dus, waar wachten we nog op? Laat die dansmoves maar zien!

 

Hoe word jij populair op TikTok?

Het fijne aan TikTok is dat het algoritme bepaalt aan de hand van de behoefte van de gebruikers aan wie de video wordt getoond. Het is dus belangrijk om grappige of interessante video’s te plaatsen zodat de doelgroep het interessant gaat vinden. Video’s die erg populair zijn op TikTok zijn challenges, Duetten en dansjes. Ideeën voor video’s voor jou als bedrijf lees je verderop in de blog. Het zichtbaar zijn voor zoveel mogelijk mensen is wat veel bedrijven willen. Er zijn op TikTok verschillende manieren om deze zichtbaarheid te vergroten.

 

Gebruik Hashtags

Voordat je een video gaat plaatsen is het belangrijk om na te gaan welke hashtags populair zijn op dit moment. Onder het tabblad ‘ontdekken’ staan alle populaire hashtags onder elkaar. Onze tip; speel hier op in, op deze hashtags wordt namelijk regelmatig gezocht. Denk bijvoorbeeld aan de #levelup, #thuisopvakantie, #divein en #situponitchallenge. Al deze hashtags zijn miljoenen keren gebruikt en bekeken, dus haal hier je voordeel uit.

 

Maak een pro-account aan

Je kunt eenvoudig je persoonlijk TikTok account omzetten naar een pro-account. Zo krijg je gratis inzicht in de uitgebreide statistieken, zoals het aantal volgers, profielweergaven, video views en jouw populairste video’s.

 

Promoot jouw account via je andere social kanalen

Het is mogelijk jouw Instagram en Youtube account aan je TikTok account te koppelen. Maar het is ook slim om op jouw huidige Facebook of Instagram account aan te kondigen dat je actief bent op TikTok. Zo kunnen jouw huidige volgers zien dat ze jou ook op TikTok kunnen volgen.

 

Werk samen met influencers

Als jij zelf nog niet zoveel bereik hebt of zelfs helemaal niet actief bent op TikTok is het wel mogelijk om samen te werken met influencers. Zij hebben veel volgers en kunnen door het maken van grappige filmpjes jouw merk of product promoten.

 

Adverteren

TikTok Ads biedt verschillende soorten advertenties, maar de meest gangbare is de native ‘in-feed’ advertentie. Je betaalt voor het aanmaken van een advertentiecampagne op TikTok minimaal vijftig euro en minimaal twintig euro per advertentiegroep. Dus: des te meer advertenties, des te meer betaal je. Je kiest zelf de methode waarop je gaat bieden, bijvoorbeeld per duizend views of per klik. Bij de andere soorten campagnes liggen de kosten een stuk hoger.

 

Ideeën voor TikTok Video’s

Het allerbelangrijkste op TikTok blijft; wees creatief! Dus pak pen en papier en schrijf zoveel mogelijk gekke ideeën op. Hou een online brainstormsessie met collega’s en wie weet bedenken jullie een challenge die een enorme hit wordt. Wij hebben alvast wat voorwerk voor jullie gedaan en delen deze graag met jullie!

 

Expectations vs. reality

Op TikTok zien we veel video’s voorbij komen waarbij het gaat om de verwachtingen en hoe het daarna daadwerkelijk is. Denk hierbij aan de ‘expectations’ van de zomer 2022 en de ‘reality’. Of hoe mijn ouders denken dat ik uit ga en hoe ik daadwerkelijk uit ga. Dit is ook voor bedrijven heel makkelijk om te zetten naar een werk gerelateerd filmpje. Denk bijvoorbeeld aan, hoe mijn baas denkt dat ik thuiswerk en hoe ik daadwerkelijk thuis werk. Of hoe jij denkt dat online meetings gaan verlopen versus de realiteit.

 

Dieren filmpjes

Dieren filmpjes zijn op TikTok erg populair, denk bijvoorbeeld aan de dansende honden en katten. Hoewel je zou denken dat dit eerder relevante content zou zijn voor een persoonlijk account, kan jouw kantoorhond ook zomaar een hit scoren. Of heb jij bijvoorbeeld een thuiswerkende kat?

 

TikTok dansjes

De meest getoonde filmpjes op TikTok zijn toch wel de welbekende dansjes. Verzamel jouw team bij elkaar en laat jullie danskunsten maar eens zien. Nu zal je denken wat heeft dit voor meerwaarde voor mijn bedrijf. Maar naast dat jij laat zien hoe leuk en gezellig team jij hebt draagt het ook nog is bij aan een betere teambuilding. Laat die heupjes maar eens swingen.

 

Lifehacks / workhacks

Ook lifehacks zijn een enorme hit op TikTok, verschillende tips over hoe jij de dagelijks leven iets makkelijker kan maken komen aan de orde. Daarnaast is de #lifehacks al meer dan 5 biljoen keer bekeken wat aangeeft dat jouw video zeker zal gaan scoren. Hierbij kan je ook denken aan develop hacks, thuiswerk tips of social media tips. Heb jij de ultieme lifehack al bedacht?

 

Challenges

Wie kent ze niet? De squat-challenge, standup-challenge, handstand-challenge en de balans-challenge, op TikTok zijn wel honderden challenges te vinden die op dit moment razend populair zijn. Verzin met jouw bedrijf een eigen challenge en wie weet wordt het wel een trend.

 

Stap uit je comfortzone

Laat je vooral niet tegenhouden door het feit dat TikTok wellicht nieuw is en je de fijne eigenschappen er nog niet van kent. Want als jouw doelgroep bestaat uit jongeren tussen de 10 en 19 jaar en je slaagt erin om TikTok goed op en in te zetten, dan versterk je jouw imago alleen maar meer. Wees creatief en ga echt uit je comfortzone, maar hou je wel vast aan je eigen identiteit.

 

Wil je meer Tiktok Followers, Likes of Views?

Wil je alvast een vliegende start maken en wil je TokTok vieuws kopen? Bij ons kan dat gewoon! 100% risico vrij is het niet want het is in strijd met de richtlijnen van Tiktok.

Bekijk het aanbod hier.

Welkom bij

×