fbpx

Meer Instagram Volgers?

De enorme omvang van Instagram is verbijsterend als je erover nadenkt. Vorig jaar is Instagram de grens van 1 miljard maandelijks actieve gebruikers gepasseerd en het lijkt er niet op dat dit zal afnemen. Dat is meer dan éen achtste van de geschatte 7,7 miljard inwoners van de wereld. Binnenkort zou het zelfs een vierde kunnen bereiken.

Met het gigantische gebruikersaantal heeft zowat elk bedrijf een account op Instagram. De reden dat ze een account aanmaken, is ook terecht.

Volgens Instagram volgt 80% van de  gebruikers een bedrijf. De engagementpercentages behoren ook tot de hoogste van alle sociale netwerken. Het is dus te verwachten dat iedereen een stukje van die taart wil zolang die nog vers is.

Ben jij nou ook benieuwd hoe je meer Instagram volgers kunt krijgen? Wij hebben een aantal goede tips speciaal voor jou overzichtelijk op een rijtje gezet.

 

Koop Instagram Volgers Voor Sociaal Bewijs

 

Als je meer volgers wilt, dan kun je er gewoon meer kopen. Het hoeft niet ingewikkelder te zijn dan dat. Gelukkig zijn er diensten zoals SocialGram die je graag voorzien van precies dat wat jij nodig hebt.

Betrokkenheid is een andere belangrijke factor om te overwegen.  SocialGram kan dit ook voor jou verzorgen. Als je berichten namelijk veel likes en weergaven krijgen, worden ze verheven naar de top van de zoekresultaten van mensen op Instagram. Op zijn tijd, zal dit ook de verdere groei van volgers bevorderen.

Zie het als een manier om de bal aan het rollen te brengen en direct sociaal bewijs te leveren. Het enige wat nodig is, is een klein duwtje om dingen in beweging te zetten, en al snel zul je een niet te stoppen hoeveelheid momentum hebben.

 

Optimaliseer je hashtag-gebruik

 

Hashtags dienen als Instagram’s belangrijkste middel om inhoud te ordenen. Als iemand iets wil vinden, zal hij waarschijnlijk eerst een paar hashtags doorzoeken. Dit kan in de praktijk een beetje rommelig zijn, omdat er vaak meerdere hashtags voor hetzelfde onderwerp zijn.

Met andere woorden, om de zichtbaarheid van je berichten te maximaliseren, zul je de manier waarop je hashtags gebruikt moeten optimaliseren.

Ga er niet van uit dat de grootste hashtags altijd het beste zijn. Je wilt eigenlijk een mix van hashtags van verschillende groottes. De kleinere zullen je voor niche-gemeenschappen plaatsen, terwijl de grotere voor de meer algemene massa’s zijn. Beide hebben hun eigen voordelen.

Wat betreft het aantal hashtags dat je in je onderschriften moet zetten, lijkt de beste optie ongeveer zo rond de twaalf te zijn. Zorg ervoor dat ze allemaal relevant zijn voor de inhoud van je bericht. Spammen met ongerelateerde hashtags helpt zeker niet mee met de groei van je account, sterker nog, dit zou zelfs de groei van je account kunnen belemmeren.

 

 

Vind het juiste moment om te posten

 

Dit is iets waar experts vaak over discussiëren. Sinds Instagram is overgestapt op een algoritme-gebaseerde feed in plaats van een chronologische feed, is het onzeker in hoeverre het plaatsen van berichten op specifieke tijdstippen van de dag iets beïnvloedt.

Het beste advies over dit onderwerp komt van Hootsuite. Zij beweren, op basis van de gegevens die ze hebben verzameld, dat het juiste moment om te posten afhangt van uw branche en wanneer uw publiek het meest actief is. Hun recente studie gaat dieper in op de materie.

Misschien moet je zelf onderzoek doen om hun bevindingen te bevestigen. Als je een tijdstip hebt gevonden dat de beste resultaten oplevert, moet je dat vasthouden en proberen minstens één keer per dag te posten. Twee of drie dagelijkse berichten zou nog idealer zijn.

 

Consistente en kwaliteit van de inhoud

 

Kwantiteit is nooit een substituut geweest voor kwaliteit. Een handvol posts van hoge kwaliteit zal een grotere impact hebben op kijkers dan een vloedgolf van inhoud die weinig moeite kost. Van dat laatste is er op dit moment al genoeg op Instagram.

Kijk naar wat andere soortgelijke merken doen. Houd jezelf aan een hogere standaard dan het gemiddelde. Dat is de enige manier om je te onderscheiden van de rest.

Als je je eigen content maakt in plaats van professionals in te huren, dan moet je de beginselen van fotografie onderzoeken. Er zijn talloze tutorials die je met Google kunt vinden. Je moet op zijn minst een basiskennis hebben van belichting, compositie, kleurentheorie, en bewerkingstechnieken.

 

Volg andere gebruikers, vind hun berichten leuk en laat reacties achter

 

Verlies nooit de bestaansreden van sociale netwerken uit het oog. Ze zijn bedoeld voor socialisatie tussen individuen, en ook voor het creëren van gemeenschappen. Dus als je aanwezig bent op Instagram, wordt er van je verwacht dat je net als ieder ander met anderen communiceert.

Begin met het volgen van de accounts van iedereen die waarschijnlijk geïnteresseerd is in jouw merk en die jij ook volgt. Vervolgens kun je jouw band met hen blijven ontwikkelen door hun posts te liken en vriendelijke reacties achter te laten. Velen zullen het waarderen om opgemerkt te worden en op een persoonlijke manier te worden behandeld.

Het uitvoeren van deze acties zal hen laten zien dat je er bent voor meer dan alleen promotionele redenen. Aandacht geven aan andere mensen zal een lange weg gaan in het vermenselijken van jouw merk en het verkrijgen van een positieve reputatie op het platform.

 

Haal het meeste uit uw bio

 

Je bio is een van de eerste dingen die een kijker zal bekijken wanneer ze jouw pagina bezoeken. Het is de ruimte bovenaan de pagina waar je uitlegt waar je merk over gaat en belangrijke informatie geeft.

Je krijgt maar 150 tekens om mee te werken, dus je moet zorgen dat elke letter telt. Probeer een aandachttrekkende beschrijving in één zin te maken van jezelf en wat je doet. Maak je niet druk om kleine details als je die er niet in kwijt kunt.

Je mag ook een klikbare link in je bio zetten. Dit is de enige plek waar je dat kunt doen op Instagram. Hoewel de meesten hier gewoon hun website plaatsen, kun je Linktree gebruiken om een hub te maken met meerdere links.

Er wordt gezegd dat het de meeste gebruikers maar een paar seconden kost om te beslissen of ze iemand willen volgen. Een sterke bio kan voor hen de doorslag geven.

Voor gedetailleerdere informatie over het creëren van de beste bio, kan je onze vorige blog hier lezen.

 

Zorg voor een visuele identiteit

 

Een eigen stijl die je steeds terug laat komen is heel belangrijk om een eigen identiteit van je merk op Instagram te creëren. Het hebben van een uniforme visuele stijl zal kijkers aan je binden, omdat het ze een idee geeft van wat ze van je kunnen verwachten. Als je inhoud geen samenhang vertoont en om de haverklap van stijl verandert, zullen ze je misschien minder snel volgen.

Er zijn veel verschillende manieren om een visuele identiteit op te bouwen. Het kan zo simpel zijn als de kleuren die je gebruikt, aangezien veel merken een bepaald palet hebben dat uniek is voor hen. Er zijn ook veel verschillende benaderingen van fotografie, of je nu meer gecomponeerd of spontaan te werk gaat.

Het belangrijkste bij het kiezen van een stijl is dat het de persoonlijkheid van je merk overbrengt. Instagram-gebruikers zijn ontvankelijker voor accounts die expressief en uniek willen zijn.

 

Ga de interactie aan met je captions

 

Captions hoeven niet alleen maar droge, saaie beschrijvingen te zijn. Ze kunnen net zo leuk en meeslepend zijn als de inhoud zelf. In feite kan een perfecte caption een post over de top duwen en nieuwe fans voor zich winnen.

Er zijn talloze manieren om je bijschriften op te leuken. Je kunt grapjes maken en woordspelingen maken, of een interessant verhaal vertellen dat wat context en achtergrondinformatie biedt. Voel je vrij om emoji’s toe te voegen en op een informele toon te praten als dat bij je past. Tenzij je serieuze onderwerpen bespreekt, zijn veel sociale media over het algemeen luchtig en humoristisch.

Je kunt ook  proberen om  vragen te stellen en meningen te vragen, of je volgers vragen andere mensen te taggen die volgens hen met de inhoud te maken hebben. Dit zijn allemaal goede manieren om reacties op je berichten te genereren én om nieuwe potentiële volgers kennis te laten maken met je account.

 

User-Generated Content

 

‘User-Generated Content’ is alles wat door andere gebruikers is gemaakt. Wanneer het iets van jouw merk bevat, fungeert het in wezen als gratis reclame. Daarom is het een goed idee om mensen aan te moedigen er meer van te maken.

Een manier om dit te doen is door User-Generated Content op je feed te plaatsen. Er zijn veel gebruikers die het leuk vinden om hun werk in de spotlight te zien van hun favoriete merken en influencers. Het is een wederzijds voordelige interactie waarbij beide partijen exposure krijgen bij elkaars volgers.

Vergeet niet om altijd de juiste credits te geven in de bijschriften waar dat nodig is. Je wilt nooit beschuldigd worden van het stelen van content. Zelfs als het volledig per ongeluk is, kan zoiets je reputatie voor een tijdje schaden.

 

Organiseer wedstrijden en weggeefacties

 

Het is voor iedereen moeilijk om de sirenenzang van gratis prijzen te weerstaan. Het is vooral waar als je er niet veel moeite voor hoeft te doen. Dat maakt prijsvragen tot een beproefde methode om meer volgers te krijgen.

Een eenvoudige Instagram-wedstrijd houdt meestal in dat je deelnemers vraagt om je account te volgen en een reactie achter te laten op je post om in aanmerking te komen. Je kunt hen ook vragen om enkele van hun vrienden te taggen. Dat zal helpen bij het verspreiden van  de inhoud over de wedstrijd naar meer mensen.

Als je het wat ingewikkelder wilt aanpakken, kun je een wedstrijd organiseren die is gebaseerd op door User-Generated Content. In dat geval moet je hen vragen om je account te volge en je te taggen in de onderschriften van hun inzending.

 

Tag je locaties

 

Locatietags werken ongeveer zoals hashtags op Instagram. Iedereen kan de naam van een stad in de zoekbalk typen en alle posts onder die tag bekijken.

Het resultaat is dat veel mensen rondkijken op deze tags om te zien wat er in hun omgeving te doen is. Hier leren ze over komende evenementen, maken ze nieuwe vrienden en ontdekken ze lokale bedrijven die ze kunnen steunen. Als je jouw locaties niet tagt, loop je mogelijk veel van dit soort volgers mis.

Als je een fysieke winkel hebt en foto’s maakt in en rond de winkel, moet je deze taggen zodat mensen weten waar ze de winkel kunnen vinden. Je moet ook foto’s taggen wanneer je reist en content maakt op verschillende locaties.

 

Werk samen met influencers

 

De kracht van influencers kan niet worden onderschat. Er is een goede reden waarom ze hun eigen toegewijde volgers hebben. Zij weten welke content het goed doet bij hun publiek en hoe ze hechte gemeenschappen om zich heen kunnen creëren.

Werken met de juiste influencers kan je volgersaantallen de lucht in laten schieten. Je moet echter niet zomaar met iedereen in zee gaan.

Het eerste wat je jezelf moet afvragen voordat je een influencer benadert, is of hun houding en publieke imago overeenkomen met jouw merk. Je moet ook overwegen of hun volgers goed bij die van jou zullen passen. Als je op beide vragen met een gerust hart “ja” kunt antwoorden, dan is het goed om verder te gaan.

Een samenwerking met een influencer  kan vele vormen aannemen. Je kunt ze bijvoorbeeld producten sturen om te reviewen, ze een dag lang je Instagram laten overnemen of ze vragen om deel te nemen aan een gehost evenement. Spendeer wat tijd aan brainstormen om samen tot een plan te komen dat bij jullie beiden past.

 

Werk samen met andere merken

 

Houd in gedachten dat je niet de enige bent in de zoektocht naar meer volgers. Er is een onberekenbaar aantal andere merken die in hetzelfde schuitje zitten als jij. In plaats van elkaar als rivalen te behandelen, zou je kunnen samenwerken en onschatbare bondgenoten worden.

Samenwerkingscampagnes zijn vaak succesvol als ze worden gevoerd tussen merken die complementaire producten aanbieden. Laten we zeggen dat jij supplementen voor atleten verkoopt. Het zou alleen maar logisch zijn als je samenwerkt met een ander merk dat trainingsapparatuur of fitnesskleding verkoopt.

Maak je geen zorgen of het andere merk groter of kleiner is dan jij. Beide partijen hebben toegang tot een aanzienlijke hoeveelheid volgers die de ander niet heeft. Door jullie krachten te bundelen kun je grotere hoogten bereiken dan ooit tevoren.

 

Zorg dat je wordt geverifieerd

 

Als je al lang genoeg op Instagram zit, heb je waarschijnlijk gemerkt dat sommige accounts blauwe verificatiebadges naast hun naam hebben. Dit symbool betekent dat het account toebehoort aan de persoon of het merk die het vertegenwoordigt.

Hoewel het misschien een kleinigheid lijkt, kan een verificatiebadge een groot effect hebben op het aantal volgers dat je krijgt. Het stelt voorzichtige bezoekers van je pagina gerust dat je echt bent en dat het veilig is om je te vertrouwen. Zonder zo’n ding zouden ze kunnen denken dat je een of andere louche na-aper bent die hen probeert te bedriegen.

Het enige wat je hoeft te doen om een verificatiebadge te ontvangen, is er een aanvragen. Dat doe je door naar je instellingen te gaan, vervolgens naar Account en dan Verificatie aanvragen. Nadat je je naam en identiteitsbewijs hebt ingediend, controleert Instagram of je in aanmerking komt en beslist het of het je account verifieert of niet.

 

Gebruik Instagram-verhalen

 

Instagram Stories begon als het antwoord van het platform op Snapchat. Uiteindelijk ontgroeide het zijn concurrent en werd het een van de populairste functies van Instagram. Gemiddeld zijn er meer dan 500 miljoen actieve gebruikers per dag.

Het beste aan Instagram Stories is dat iedereen op je posts kan stuiten. Gebruikers hoeven je niet al te volgen of door hashtags te zoeken om ze te vinden. Verhalen hebben ook de neiging om meer engagement te genereren dan gewone Instagram posts. Dat betekent dat elke Story het potentieel heeft om veel nieuwe volgers op te leveren.

Instagram Stories blijven maar 24 uur staan voordat ze verdwijnen. Je content kan dus minder uitgroeien en meer ‘normaal’ zijn dan wat je op je hoofdfeed zet. Je hebt de vrijheid om meer ontspannen en speels te zijn met wat je erop zet.

 

Live video’s delen

 

De laatste jaren heeft live streaming als medium een hoge vlucht genomen. Platforms als Twitch, Mixer, Livestream en Periscope zijn reuzen geworden in de internetwereld. Nu heeft bijna elk sociaal netwerk zijn eigen live videofunctie, van Facebook tot YouTube.

Wat kijkers aantrekt in live video is dat het onvoorspelbaar is. Omdat het gelijktijdig wordt opgenomen en uitgezonden, is er altijd een kans dat er iets ongeplands gaat gebeuren op elk moment. Dat maakt het veel spannender dan een vooraf gemaakte en gemonteerde vorm van video.

Instagram Stories heeft een live videofunctie genaamd Instagram Live. Je kunt het gebruiken om speciale aankondigingen te doen, producten te onthullen, blikken achter de schermen van je activiteiten te delen of gebeurtenissen vast te leggen terwijl ze plaatsvinden.

Live video opent de deur naar talloze creatieve mogelijkheden die je heel wat nieuwe volgers kunnen opleveren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Promoot je Instagram op verschillende sociale netwerken

 

Een veelgemaakte fout die merken maken is dat ze ervan uitgaan dat ze over alle sociale netwerken dezelfde volgers hebben. Dat is bijna nooit het geval. Meestal gaat het om verschillende groepen met weinig kruisbestuiving.

Als je volgers hebt op Facebook, Twitter, of waar dan ook waar je een gevestigde aanwezigheid hebt, laat ze dan weten over je Instagram. Misschien waren ze zich er helemaal niet van bewust dat je er ook een account op hebt.

Zorg ervoor dat het ook op je website en blogs staat. Als je WordPress gebruikt, zijn er zelfs plugin-opties om je Instagram-feed direct op elke pagina van je site in te sluiten. Dat kan een geweldige manier zijn om potentiële volgers op je website rechtstreeks naar je profiel te trekken.

 

Vermeld je Instagram op drukwerk

 

Beperk je niet tot het promoten van je Instagram op andere netwerken. Je kunt het ook offline doen.

De meeste merken doen dit door een klein gedeelte van hun gedrukte ontwerpen te reserveren voor een lijst met hun ‘social media-handles’. Het enige wat nodig is, is een Instagram-logo met je gebruikersnaam ernaast. Elke Instagram-gebruiker die het ziet, zal het meteen begrijpen.

Je kunt je Instagram opnemen op visitekaartjes, flyers, posters, billboards, nieuwsbrieven en elk ander drukwerk dat je maar kunt bedenken. Er is een grote kans dat het ertoe leidt dat sommige mensen het zien staan en besluiten om je profiel te bekijken.

Trends in de gaten houden

 

Sociale media gaan snel. Veel sneller dan iemand kan bijbenen. Voel je niet ontmoedigd als je niet alles kunt bijhouden. Doe gewoon je best om de dingen te volgen die belangrijk zijn voor je kernpubliek.

Neem om de dag even de tijd om door je feed te bladeren en te kijken waar je gesprekspartners het over hebben. Bekijk de Explore-page  wanneer je de kans krijgt. Het is ook een goed idee om een handvol accounts te volgen die berichten plaatsen over het laatste nieuws en trends. Dit kan je wat ideeën geven voor mogelijke inhoud.

Wees wel voorzichtig met controversiële onderwerpen. Riskeer je publieke imago niet door je te mengen in iets polariserend dat een grote reactie kan veroorzaken. Speel op veilig en ga voor onderwerpen die je kunt relateren aan je merk. Seizoenstrends, bijvoorbeeld, kunnen leuk zijn en veel kijkers naar je pagina brengen.

Het volgen van trends zal je ook laten zien wat voor soort content de meeste aandacht trekt op Instagram. Wat je vindt, kun je gebruiken om je eigen visuele stijl verder te ontwikkelen.

Neem dus echt even de tijd om je hier in te verdiepen.

 

Richt u op niche-gemeenschappen

 

Niet elk merk moet zijn net wijd uitwerpen. In werkelijkheid kan een poging om dit te doen afbreuk doen aan de effectiviteit van hun marketing. Dat komt omdat niet alle producten en diensten de mogelijkheid hebben om iedereen aan te spreken.

Soms is het beter om je bereik te beperken en je te richten op een specifiek publiek.

Bij nichegroepen zul je merken dat individuen veel gepassioneerder zijn over hun interesses. Ze hebben de neiging om zich vast te klampen aan iedereen die dat met hen deelt. Dit vertaalt zich in meer betrokkenheid en merkloyaliteit op een platform als Instagram.

Probeer dus een profiel te maken van je ideale volger. Verfijn het zo veel als je nodig hebt als het gaat om leeftijd, locatie, geslacht of andere bepalende kenmerken. Creëer een mentaal beeld van hen dat duidelijk genoeg is zodat je het kunt gebruiken om hashtags te doorzoeken en de gebruikers te vinden die er het beste bij passen.

 

Adverteren op Instagram

 

Er is echt geen enkele reden waarom een bedrijf geen Instagram-advertenties zou moeten gebruiken. Ze zijn ongelooflijk betaalbaar, snel op te zetten, en Instagram doet het meeste werk voor je. Je kunt vertrouwen op hun geavanceerde targetingmogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten en de juiste ogen op je content te krijgen.

Instagram heeft een grote verscheidenheid aan advertentietypes waar je uit kunt kiezen. Je kunt foto- en videoadvertenties maken die in de feeds van mensen verschijnen. Deze kunnen worden uitgebreid tot Carrousel-advertenties met meerdere afbeeldingen/video’s. Daarnaast zijn er ook advertenties voor Instagram Stories en voor de Explore-page.

Je hoeft niet eens nieuw materiaal te maken voor een advertentie, want je kunt zelfs oudere posts kiezen om te promoten. Het is ongeveer zo moeiteloos als je je kunt voorstellen.

 

Word lid van een engagement groep

Er is een methode om volgers te krijgen die niet genoeg wordt besproken: je kunt lid worden van een engagement groep, die soms ook bekend staan als Instagram pods. Dit zijn groepen Instagram-accounts die afspreken om te reageren op elkaars content om elkaars bereik te vergroten.

Om een engagement groep te vinden, moet je meestal rondkijken in messaging clients zoals Telegram en WhatsApp. Sommige zijn gespecialiseerd in specifieke acties, zoals likes en comments. Het kan even zoeken zijn om ze te vinden en er lid van te worden, maar ze zijn er zeker.

Wees echter voorzichtig en kieskeurig bij welke groepen je je aansluit. Zorg ervoor dat je met de leden van een groep praat, zodat je begrijpt wat er van beide kanten wordt verwacht, voordat je ergens mee instemt.

 

Reageer terug

 

Soms zie je in de commentaren dat mensen vragen stellen of klachten uiten. Negeer ze niet. Dan kom je alleen maar onverschillig en onpersoonlijk over op andere gebruikers.

Neem de tijd om een doordacht antwoord te schrijven dat ingaat op al hun zorgen. Sla een beleefde en respectvolle toon aan. Zolang ze geen overduidelijke trol zijn die een reactie van je probeert uit te lokken, verdienen ze op zijn minst je serieuze aandacht.

Door te reageren op opmerkingen laat je zien dat je een merk bent dat zich bekommert om de ervaring van zijn klanten. Ook moet je bereid zijn om fouten toe te geven en te proberen om ze goed te maken. Eerlijkheid is een zeldzaamheid op het internet deze dagen, en het is een die vaak wordt beloond.

 

Orden je gekregen reacties

 

Er is een reden waarom de uitdrukking “kijk nooit naar de commentaren” een motto op het internet is geworden. Dat komt omdat ze vaak een plaats worden voor onnodige negativiteit en antagonisme. Je kunt echter een poging doen om dat te veranderen.

Wees niet bang om je commentaar te modereren als dat nodig is. Als je iemand haatdragende taal ziet gebruiken of een andere gebruiker ziet lastigvallen, dan kun je het beste zijn of haar commentaar verwijderen. Je moet ook overwegen om misbruik van recidivisten te melden.

Spam commentaren van bot accounts zijn ook een andere overlast die je vaak zult tegenkomen. Voel je vrij om zowel de opmerking als het account te melden voordat je het verwijdert. Dat helpt Instagram bij het opsporen en volledig verwijderen van het platform.

Een goede eerste indruk maken bij kijkers is belangrijk. Je opmerkingen zijn de beste plek om te beginnen met het bereiken van dat. Je zult merken dat hoe inclusiever en uitnodigender je community overkomt, hoe meer mensen je zullen willen volgen om er deel van uit te maken.

 

Tag andere accounts

 

Als je ooit inhoud deelt met andere mensen of merken erin, moet je hen zeker taggen. Dat stuurt een notificatie naar de getagde gebruiker, die het dan kan reposten en delen met zijn eigen volgers. Het is een makkelijke manier om kruisbestuiving tussen je doelgroepen aan te moedigen.

Om iemand te taggen, kies je ‘Tag personen’ in het deelvenster voordat je een bericht publiceert. Het enige wat je dan nog moet doen is de persoon op de foto/video selecteren en zijn of haar gebruikersnaam invoeren. Als het een bericht is dat je al hebt gedeeld, dan kun je teruggaan door op ‘Bewerken’ te tikken om de tags toe te voegen.

Je moet de getagde accounts ook in de onderschriften vermelden. Dat zal ervoor zorgen dat kijkers weten wie ze zijn en in staat zijn om hun profielen te bezoeken.

 

Welkom bij