fbpx

Instagram introduceert: Reels advertenties

Instagram zet vaart achter de uitbreiding van Reels-advertenties, waarbij het nieuwe formaat vanaf vandaag in alle regio’s beschikbaar wordt gemaakt.

Instagram Reels-advertenties

 

Volgens Instagram:

 

“Na testen in selecte landen, lanceren we vandaag Reels-advertenties over de hele wereld. Reels is de beste plek op Instagram om mensen te bereiken die je niet volgen en een groeiend wereldwijd podium waar merken en makers door iedereen ontdekt kunnen worden. Deze advertenties zullen bedrijven helpen een groter publiek te bereiken, waardoor mensen inspirerende nieuwe content van merken en makers kunnen ontdekken.”

 

Ik bedoel, ‘de beste plek’ voor ontdekking is waarschijnlijk een beetje een PR-stretch, maar het komt erop neer dat het een ander oppervlak is waarlangs je je publiek kunt bereiken met je Instagram-promoties, wat een aanzienlijk potentieel kan bieden nu Instagram Reels blijft pushen met het oog op het maken van het een groter element in de app.

 

Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, worden Reels-advertenties schermvullend weergegeven, en worden ze getoond tussen individuele Reels,

 

“Net als bij reguliere Reels content, zullen deze advertenties loops zijn en kunnen maximaal 30 seconden duren. Mensen kunnen Reels-advertenties becommentariĆ«ren, leuk vinden, bekijken, opslaan en delen.”

 

Het is moeilijk te zeggen hoe effectief het formaat zal zijn, omdat het grotendeels afhangt van de creativiteit, en hoe boeiend je advertentie-inhoud is. TikTok-advertenties, bijvoorbeeld, presteren beter wanneer ze er organisch uitzien en aanvoelen, zodat gebruikers er niet gewoon voorbij vegen zodra ze opkomen.

 

Maar zeker, korte video geld verdienen is moeilijk. Vine kwam daar op de harde manier achter, terwijl geen enkel ander platform erin is geslaagd om advertenties effectief te integreren in korte videostreams, omdat gebruikers gemakkelijk langs promotieposts kunnen springen, en er geen optie is om ze midden in de stream of pre-roll in te voegen.

 

Instagram hoopt waarschijnlijk dat dit formaat, in ieder geval, positieve resultaten oplevert voor zijn advertentiepartners.

 

Instagram lanceerde Reels-advertenties voor het eerst in India, Braziliƫ, Duitsland en Australiƫ in april, voordat het ze eind vorige maand uitbreidde naar merken in Canada, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de VS. De uitbreiding maakt deel uit van de bredere Reels monetization push, met het oog op het bouwen van een meer duurzame Reels eco-systeem, dat idealiter zal ervoor zorgen dat Reels makers in staat zijn om betaald te krijgen voor hun inspanningen.

 

Maar de echte waarde van het formaat zal nog enige tijd en testen vergen om te bepalen.

 

Instagram heeft nog geen officiĆ«le cijfers gedeeld over het gebruik van Reels, maar Instagram-chef Adam Mosseri heeft opgemerkt dat de optie groeit “zowel in termen van hoeveel mensen delen als hoeveel mensen consumeren”. Instagram heeft ook gezegd dat het gebruik van Reels specifiek is toegenomen in India, waar TikTok afgelopen juni werd verboden (en Reels slechts enkele dagen later werd gelanceerd).

 

Maar het ligt nog steeds ver achter op TikTok, en met een recent rapport dat suggereert dat gebruikers nu meer tijd doorbrengen in TikTok dan in Facebook of Instagram, zal Facebook zich ongetwijfeld blijven richten op het bevorderen van het gebruik van Reels, omdat het wil voorkomen dat zijn gebruikers migreren en meegezogen worden in de oneindige draaikolk van TikTok’s zeer afgestemde video feed.

 

Met die voortdurende push, zou dat Reels een goede advertentie-optie kunnen maken, maar individuele resultaten zullen variƫren, en het formaat zal waarschijnlijk ook enigszins evolueren in de tijd.

 

Welkom bij