fbpx

Creëer de beste Instagram Biografie

Je biografie is het eerste wat bezoekers zien wanneer ze jouw Instagram-pagina bezoeken. En hoewel het misschien eenvoudig lijkt, moet je wat creativiteit toepassen om potentiële volgers en klanten/klanten aan te trekken.

 

Er zijn talloze artikelen die bespreken hoe je een goede en krachtige Instagram biografie maakt, maar de meeste van die artikelen zijn vrij oppervlakkig.

 

Gelukkig hebben we vandaag een checklist voor je, zodat je precies weet hoe je de perfecte biografie maakt, of je nu net begint of als je bestaande biografie niet effectief genoeg is.

 

De lijst omvat alles waarmee je in een paar seconden de aandacht van potentiële klanten kunt trekken. Hier gaan we.

 

 

Is de gebruikersnaam geoptimaliseerd en zoekvriendelijk?

 

Instagram mag dan misschien wel geen zoekmachine zijn, maar zoekoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van het creëren van die perfecte aantrekkelijke biografie. Het eerste wat je moet doen is ervoor zorgen dat je naam geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten.

 

Als je een individu bent, kun je dit doen met je naam en een zoekwoord dat relevant is voor je branche. Dit verduidelijkt je positie omdat mensen gemakkelijk het juiste account kunnen identificeren.

 

Zowel namen als gebruikersnamen zijn belangrijk voor het Instagram-algoritme, dus je moet beide optimaliseren voor maximale ‘exposure’. Denk gewoon aan zoekwoorden waar potentiële volgers op zoeken en kies de makkelijkste die ze waarschijnlijk zullen invoeren.

 

Voor merken maakt dit niet zoveel uit. Aangezien je een bedrijfsnaam hebt, zal dat waarschijnlijk je gebruikersnaam zijn.

 

 

 

 

Maakt je biografie je vaardigheden/diensten en doelgroepen duidelijk?

 

Geen enkele biografie is compleet zonder een kort overzicht van wat je aanbiedt en aan wie je het aanbiedt. Je wilt graag de tijd nemen om je doelpubliek te definiëren en te bereiken, en dat moet duidelijk tot uiting komen in je biografie.

 

Merken die dit goed doen zullen een aantal duidelijke voordelen hebben: potentiële klanten krijgen een duidelijk beeld van je vaardigheden of producten/diensten zodat ze kunnen bepalen of ze moeten blijven of niet. Door je publiek te definiëren, kunnen potentiële klanten bevestigen dat je pagina voor hen is bedoeld.

 

Compact en overtuigend is hier de sleutel. Of je nu een bedrijfs-, maker- of persoonlijk account hebt, je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt.

 

 

Bevat het relevante zoekwoorden?

 

Zoekwoorden zijn niet zo waardevol als ze in je biografie staan, in vergelijking met je gebruikersnaam. Gerichte zoekwoorden kunnen nog steeds je biografie versterken en het makkelijker maken voor gebruikers om je pagina te vinden.

 

Dit soort zoekwoorden vereisen dat je kijkt naar je niche (branche) en publiek. Wat zijn de bijvoorbeeld de gedeelde interesses?

 

Je kunt je Instagram-marketing nóg een stapje verder brengen door een soort kopers persoonlijkheid te creëren. Zie het als een volgers persona. Als merkeigenaar of marketeer moet je de markt voldoende begrijpen om zoekwoorden te vinden die aansluiten op potentiële klanten/cliënten.

 

 

 

Staat je contactinformatie in je biografie?

 

Contactinformatie is zeer belangrijk als het gaat om Instagram marketing. Je hebt alleen een zakelijk account nodig, dan heb je de mogelijkheid om je e-mailadres, telefoonnummer en fysieke adres op te nemen.

 

Deze gegevens worden apart weergegeven, zodat ze geen ruimte innemen in je Instagram-biografie. Contactinformatie maakt het voor zowel bestaande als potentiële klanten gemakkelijk om contact met je op te nemen en je

bedrijf te bereiken voor vragen die kunnen leiden tot meer betrokkenheid en verkoop.

 

En wanneer iemand nieuwsgierig is naar iets wat met je bedrijf, merk of producten/diensten te maken heeft, dient het blok met contactinformatie als een visueel geheugensteuntje.

 

 

Toont het je persoonlijkheid en creativiteit?

 

Aarzel nooit om wat persoonlijkheid te tonen in je Instagram biografie. Een idee om je creativiteit de vrije loop te laten is het opnemen van emoji’s en merkgebonden hashtags.

 

Heb zo veel plezier als je kunt. Trefwoorden, contact info, en de doelgroep even achterwege, een uniek gemaakte bio zal altijd de aandacht trekken zodra het in het oog springt.

 

Kort is leuk, dus je kunt regelafbrekingen gebruiken om je inhoud verteerbaarder te maken. Een truc is om de bio op te maken op de web app in plaats van de mobiele app.

 

Merkgebonden hashtags zijn een ander geval. Door ze in je bio te plaatsen, kan je pagina meer ‘engagement’ krijgen, vooral tijdens een wedstrijd of een andere interactieve activiteit die onmiddellijke aandacht kan gebruiken.

 

En zelfs als je geen activiteit promoot, kan het opnemen van ‘branded’ hashtags in je biografie het idee van het gebruik ervan in de gedachten van je volgers graveren.

 

Emoji’s zijn leuke manieren om de regels in je Instagram biografie te breken, waardoor je tekst gemakkelijk te lezen is en klaar om indruk te maken op potentiële volgers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welkom bij

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday